Aangezien u bij het plaatsen van laadpalen en solar producten gaat werken met relatief hoge vermogens en er aanpassingen moeten gebeuren aan de elektrische installatie van uw woning is het ten zeerste aangeraden om over de nodige elektrotechnische kennis te beschikken of hulp te krijgen van iemand die over die kennis beschikt. Het installeren van een laadpaal kan gevaarlijk zijn als u niet de juiste kennis en ervaring heeft. U zal het aangepaste gedeelte van uw elektrische installatie ook moeten laten keuren, hiervoor kunnen wij OCB aanraden.
Wat uitleg over aansluitwaarden
We gaan de uitleg vrij beknopt houden. Zoals eerder vermeld gaan we ervan uit dat onze klanten al een basiskennis hebben van elektriciteit of iemand ter beschikking hebben met die kennis en daarnaast kunt u online makkelijk meer specifieke informatie vinden over stroomnetten en dergelijke als u dat nodig acht. Uiteraard staan wij open voor vragen over onze producten of de installatie.
Bij de keuze van uw laadpaal gaat u in de eerste plaats moeten nakijken wat uw huis kan leveren aan vermogen (of beter gezegd max. stroom en aantal fasen) en wat uw wagen kan ontvangen.
De aansluiting van uw huis zal 1-fase (230v of soms ook 3x230v) of 3-fasen 400V+N zijn.
Een 1-fase groepenkast kan je meestal herkennen wanneer er twee draden onderuit de groepenkast komen, de fase en de nul. Komen er vier draden onderuit de meterkast, dan weet je dat je een 3-fasen meterkast hebt. Dit staat normaal ook op de teller of kan je navragen bij je netbeheerder.
1 fase 16A: 3,7kW maximale laadvermogen
1 fase 32A: 7,4kW maximale laadvermogen
3 fasen, 16A: 11kW maximale laadvermogen
3 fasen, 32A: 22kW maximale laadvermogen
De AC wisselstroom van je woning moet nog omgezet worden naar DC gelijkstroom voor de batterij in de wagen. Dit gebeurd met een omvormer en die heeft ook een max. aansluitwaarde.
Een voorbeeld: Een auto die aan één-fase, 32A kan laden, heeft een laadvermogen van 7.4kW (230 Volt * 32 Ampère = 7360 W, of +/- 7.4 kW). Een laadpaal die drie-fasen aangesloten is, en 16A levert, kan 11kW leveren (230 Volt * 16 Ampère * 3 fasen = 11040 W). Aangezien 11 meer is dan 7.4, zou je denken dat deze laadpaal je auto op volle snelheid kan laden. Dat klopt echter niet: je auto zal niks kunnen met de 3 fasen en er maar eentje van gebruiken, aan 16A. Je bent je auto op dat moment maar aan 3.7kW (230 V * 16A = 3680 W) aan het laden.
De aansluitwaarde van uw wagen net als het type stekker kan u terugvinden in de specificaties van de fabrikant of via deze site:
Staar u alvast niet te blind op een zo hoog mogelijke aansluitwaarde. Meestal kunt u een EV al snel 10 uur of langer per dag aansluiten aan uw laadpaal en het aantal gereden kilometers per dag van de gemiddelde automobilist is minder dan 100 kilometer. Het is dus niet nodig om de wagen dagelijks volledig op te laden, dit is ook belastend voor de batterij. Met hogere laadvermogens gaat u mogelijk ook moeten opletten met andere grootverbruikers in uw woning al kunnen de slimmere (maar dus ook duurdere) laadpaalsystemen hier wel mee omgaan (load balancing).
In onderstaande brochure van netbeheerder Fluvius vindt u interessante informatie over aansluitwaarden voor laadpalen (België):
Alle onze laadpalen hebben standaard een 6mA DC lekstroombeveiliging.
Bekabeling
Kies niet de lichtste bekabeling. Overweeg om een dikkere kabel te gebruiken ook als u een lichter toestel plaatst. Met een 5 x 6mm² komt u heel ver. De afstanden zijn meestal niet te lang dus de meerprijs is beperkt en dan heeft u nog ruimte indien u gaat verzwaren of naar 3-fasen overschakelt. Plaats ook voor ondergrondse kabels steeds een wachtbuis met voldoende diameter. Vergeet niet om minstens 1 UTP/FTP bij te plaatsen i.v.m. bijvoorbeeld load balancing.
Ter info: laadtijden van elektrische voertuigen
Type auto |
Klein |
Gemiddeld |
Groot |
Bestelbus |
Gemiddelde accugrootte > vermogen laadpaal |
25 kWh |
50 kWh |
75 kWh |
100 kWh |
2,3 kW |
10u30m |
24u30m |
32u45m |
43u30m |
7,4 kW |
3u45m |
7u45m |
10u00m |
13u30m |
11 kW |
2u00m |
5u15m |
6u45m |
9u00m |
22 kW |
1u00m |
3u00m |
4u30m |
6u00m |
50 kW |
36 min |
53 min |
1u20m |
1u48m |
120 kW |
11 min |
22 min |
33 min |
44 min |
150 kW |
10 min |
18 min |
27 min |
36 min |
240 kW |
6 min |
12 min |
17 min |
22 min |